onsdag 26. august 2009

Valg - oppfordring nr. 2!

Det kan være sant at jeg ikke er den som, gjennom tiden, har vært mest engasjert i politikk. Jeg kunne alltids ha sett mer på nyhetene, kanskje lest litt mer i avisa (bortsett fra kulturdelen) eller sjekket vårt veldig tilgjengelige internett for den saks skyld. For jeg skøt ikke akkurat hånden opp i været av entusiasme i samf. fag på skolen, mer enn at jeg strakk den ut av uheldige, gjespe-relaterte årsaker.

Likevel har det seg slik at det er stortingsvalg i år. Med andre ord; allmennhetens sjanse til å velge hvem vi vil ha i spissen til å styre landet vårt, og bestemme hvilke saker vi skal legge vekt på i de fremtidige fire årene. Så når en latsabb som meg har klart å somle seg bort til PC'en, med få eksisterende kunnskaper om hvilken retning jeg ville gå (i motsetning til hvilken jeg ikke ville gå) og endelig satt seg inn i dette hersens valget*, synes jeg søren meg flere med stemmerett, og et snev av samfunns-engasjement, skal gjøre det!

Valget tar sted 14. september (2009), og det er kjempelett å finne ut av hva man burde stemme hvis man ikke har peiling. Denne linken til de mest anbefalte partitestene burde gjøre susen! Jeg vet hva jeg skal stemme, er det mange andre som gjør det?

*Jeg er nå ikke helt overbevist om at et eneste parti burde bestemme så mye mer i samfunnet enn oss enkeltindivider... Men siden dette er det nåværende styresettet, får en bare påvirke det så godt en kan ved å stemme. I mellomtiden; å melde seg inn i en organisasjon er nok en god idé!

1 kommentar:

Anonym sa...

Lover å stemme. Hvis du skriver et nytt innlegg snart! :P