søndag 22. februar 2009

A wolf at the door!

Okay... enda en sak jeg må ta opp...
Jeg streifet nemlig innom si;D i Aftenpostens kulturdel for en to/tre dager siden og oppdaget et innlegg som virkelig fanget oppmerksomheten min. Til tross for min veldig av og på frustrasjon for debattsiden, hender det faktisk at de iherdige si;D kommentatorene skriver noe originalt som er viktig å ta opp. Denne ganger handlet det om noe som jeg selv har tenkt mye på; nemlig den dumme aldersgrensen på mange av Oslos scener.

Det er utrolig frustrerende at 18-års grensen hindrer så mange yngre fans i å se favorittband/artisten sin opptre live! Tenk å ha fulgt og elsket et band helt fra starten av, men når man endelig, på egne vegne, har muligheten til å se det opptre, blir man typisk nok stoppet av aldersgrensen. Det eneste man da kan sitte og håpe på er at de med neste album kommer til å spille på Oslo Spektrum, et sted som ofte blir for stort for den ordentlige konsertfølelsen. Jah, jeg skriver av erfaring! I oktober 2008, da jeg endelig var fast innstilt på å se Keane, var det et hardt slag i trynet at de skulle spille på Sentrum Scene. Spesielt siden jeg snart ble 17, ett lusent år fra 18!

I motsetning til i filmer, er det ikke sterkt innhold som kan være skadelig for mindreårige som er problemet, det er enkelt og greit servering av alkohol. I min mening, er det veldig urettferdig tatt i betraktning at det igjen ikke er et problem på festivaler! Festivalarrangørerne har nemlig kommet med en smart ordning hvor de som ligger på den lovlige alderen får et bånd som viser at de kan serveres, mens de som er under 18 får et annet type bånd. Hvorfor kan de ikke gjøre det på Oslos mange scener óg?!

Joda, jeg er enig i at det burde være en viss aldersgrense på de som er med på slike typer konserter, men jeg synes ikke den lovlige drikkalderen burde være grunnlaget. I mellomtiden skal det mye til for å komme in. Kanskje må vi sende én for mange ulver på døra?
(bilde fra Radiohead - A Wolf at the Door)

Takk til "Elise, ikke gammel nok for livemusikk (17)"

Ingen kommentarer: