søndag 29. mars 2009

Røyksopp er ikke bare giftig...

Junior, heter det nye albumet til den geniale elektronika gruppen. Senior, heter den andre delen som kommer til slutten av året. Bare 8 mnd. mellom og dette er den korteste perioden mellom to album de har hatt før. De har vært aktive siden 1998, da de debuterte med Melody A.M i 2001. Hvis det ikke er nok hinting, kan jeg avsløre at det er Röyksopp jeg referer til...

Helt siden barndommen, da "Eple" ble spilt på alle Norges radiokanaler, har jeg hatt ørene oppe for dem før jeg virkelig begynte å like dem i 2005 med utgivelsen av sin andre CD, The Understanding.

Det er vanskelig å beskrive, men det er som om hver av sangene de lager har sin egen atmosfære av elektroniske eksperiment, tempo og én lyd som skiller seg ut og, enkelte ganger, til og med definerer hele sangen. Dessuten har de hatt store, vokale samarbeidspartnere som Kate Havnevik (The Understanding), Karin Dreijer Andersson (The Understanding og Junior), Robyn, Anneli Drecker og Lykke Li (Junior).

En god grunn til å glede seg til slutten av året. Men til da skal jeg glede meg over albumet som jeg allerde har og, muligens, til 15. august Øya 09.

1 kommentar:

Ingvild sa...

Jeeej! Röyksopp er best! =D Tihi.. Skal også til Øya, og kanskje Roskilde og! (: Da får jeg hørt de too ganger! ^^ Kanskje vi sees. Er litt irriterende å ikke vite hvem du er egentlig.. =/