søndag 19. juli 2009

Lidenskaps grøft

Som jeg ikke sjeldent nevner, er jeg veldig glad i Platekompaniet; Norges desidert største og beste CD og DVD kjede!
Til tross for at cdon.com ofte har lavere priser og det kan være like greit å bestille derfra, er det noe med atmosfæren i en platebutikk du kan "gå og se i" jeg liker. Dessuten har de det med å spille god musikk!
Ja, når du har vært i uendelige mange klesbutikker som ikke har ork til å spille noe annet enn listemusikk eller slitsom, evigvarende techno, kan det være deilig å unnslippe blandt platekompaniets hyller... selv om jeg ikke ser etter noe spesielt.

Ukens lille oppdagelse er Passion Pit, et amerikans electro/indie band med masse etterlengtede og sommerlige feelgood sanger. Da jeg var i butikken her om dagen, var det Manners albumet som spiltes for fullt og fanget oppmerksomheten. Tekstene viser seg å være ufattelig gode hvis man hører ordentlig etter, (noe som kan være vanskelig under første lytt da bassen og musikken overdøver pittelitt). Anbefaler spesielt "To Kingdom Come", "Sleepyhead" og "Little Secrets".

Passion Pit minner meg i grunn litt om Grizzly Bear, et annet band jeg har oppdaget i denne musikkinfiserte sommeren. Bare i en litt mer electropreget forpakning hvorav Grizzly Bear står litt nærmere Fleet Foxes i det vokale.

Dette ble mye name-dropping, men disse bandene er virkelig verdt å sjekke ut hvis man liker indie-, alternativ-, eller electrorock!

Ingen kommentarer: