lørdag 5. juli 2008

Der untergang und die halschhogging

Jeg våknet i dag morges med en kul i hodebunnen, en kul som klødde. Et myggestikk? Muligens, men hva skal da myggnettingen foran vinduet være god for? Insekter... slue smådyr som klarer å snike seg inn over alt. Man kan vel egentlig sammenlikne dem med mammas masing. Som bringer meg tilbake til Tyskland. I år skal nemlig Berlin oppleves. Jeg har selv klart å presse på min uengasjerte familie en utenlandsreise i år også. Av den grunn skal jeg i full (forventet) takknemlighet planlegge hva vi skal gjøre alle 4 dagene vi er der. Greit nok, men jeg har virkelig hatt problemer med sette meg inn i det. Og i forbindelse med mammas masing kan jeg ikke bruke tids-argumentet mye lengere. Reisen er faktisk 10 dager unna! Vel, i dag er oppgjørets dag, nå skal jeg bli ferdig meg det. Egentlig mest fordi jeg har blitt hintet i hele dag;

Hint 1. Tankene mine... Har ikke tenkt på noe annet enn reisen helt siden jeg stod opp.
Hint 2. Avisen... Noe av det første jeg leste i Kultur delen av aftenposten var at Madame Tussaud's åpnet tydeligvis i Berlin i dag med sin mye omtalte Hitler-voksdukke.
Hint 3. TV'en... Et av Dagsrevyens hovedsaker: En 41-år gammel turist rev av hodet til Hitler (dukken selvfølgelig), jeg gjentar, en 41-år gammel turist.

Ja, det er en fin dag å sette seg ned for å finne attraksjoner i Berlin, tjohei. Yup, Madame Tussaud's er nok en av de første stoppestedene. Bortsett fra det blir det nok shopping og vel... har ikke kommer så langt enda. Skjebnen gir meg litt miksede signal når jeg forsåvidt får skrevet noe innimellom all denne strømstansen.

2 kommentarer:

Monica sa...

En utenlandstur lokker utrolig når man sitter innestengt i dette været(!), og Berlin høres spennende ut (selv om jeg hadde insistert på å snakke engelsk istedenfor tysk selv om tyskere flest ikke kan engelsk)! Jeg har ikke vært i tyskland selv, men jeg kom over en side der man får noen ideer til turistattraksjoner i Berlin: http://www.dinside.no/php/art.php?id=302239 . Og om vi ikke snakkes før du reiser: ha en strålende reise!

liselese sa...

Takk Monica! Setter alltid pris på en hjelpende hånd;). Men visste ikke at Tyskere ikke likte å snakke Engelsk:S I så fall tror jeg ikke jeg kan bidra med så mye annet en "Ich liebe es" "Ich been ein Berliner" eller "Nein"... Ja, ja, vi er jo der for historiske attraksjoner, så hvis vi er heldige og snubler over en tysker som vil snakke engelsk, kan vi kidnappe han med på resten av reisen:) Problem solved!