lørdag 18. oktober 2008

Island i mine tanker

Nei, dette innlegget dedikeres ikke til Islands økonomiske krise. Jeg tror vi alle har fått nok av den tragiske saken på nyhetene. Det jeg heller vil skrive om er det faktumet at Island er ett fantastisk land (i hvert fall ut ifra bilder jeg har sett og det jeg har hørt). Jeg har virkelig lyst til å dra dit og synes virkelig at vi burde sette mer pris på dette nydelige, lille og selvstendige landet litt vestover for Norge. Her er noen grunner:

- De snakker et nydelig språk, som stammer fra godt bevart gammel norsk, og vil ikke la seg påvirke av Engelsk.
- Islendinger er stolte over lande sitt generelt.
- Til tross for at landet er en del av norden og befolkningen kun ligger på 300 000 ser de seg selvstendige fra Skandinavia.
- Mesteparten av islendingene har to jobber og arbeidende hardt for å få penger til å bo der.
- Generelt er det ikke skille mellom "kjendiser" og vanlige folk.
- Naturen der er kjempe flott.
- Mange forlatte steder har stort potensiale for ombygging (nå snakker jeg om miljøvennlige hytter altså).


Jeg må bare si at jeg synes det er kjempe teit med nordmenn som synes Island like gjerne kunne vært en del av Norge! De har faktisk allerede klart å riste av seg både dansk og norsk styre én gang. Dessuten ville det vært helt på tryne om de lærte det altfor engelsk-infiserte språket, norsk på skolen (sier jeg som til og med er halvt engelsk). Noe jeg kunne likt å se derimot, var hvis Norge på et eller annet vis ble en del av Island. Slik kunne vi nordmenn på et vis funnet tilbake til en del av våre røtter og det ville jo vært morsomt!... *kremt* Ja, når er vel oddsen for det ganske liten...




Ingen kommentarer: