lørdag 25. oktober 2008

Unnskyld Björk!

I mange maaange m-a-n-g-e år har jeg sterkt mislikt den islandske artisten, Björk.
For det første syntes jeg hun er rar, og da jeg i tillegg som 13-åring leste en artikkel i Julia - ja, jeg abonnerte dessverre på Julia - om at hun som ung jente, hadde kastet katten sin ut av en 5-etasjers bygning for å se om den kunne fly, var jeg overbevist om at hun er en ganske spesiell dame. Dessuten har jeg flere ganger før prøvd å høre på diverse sanger av henne, grunnet flere kjenninger som anbefaler henne sterkt, men aldri funnet hennes gebrokne engelsk blandet med rare vokale svingninger spesielt fint å høre på. Aldri noen gang, bortsett fra på én eneste sang.

Alt dette var før jeg var på besøk hos søsteren min. Da jeg gikk gjennom CD samlingen hennes for en liten stund siden fant jeg, blandt mange andre spennende CD'er, albumet til Björk som heter Homogenic med denne sangen som jeg likte, All Is Full of Love. Jeg tenkte hvorfor ikke overføre sangen på iPoden? Og så sannelig tok jeg med hele albumet hjem. Så... I tillegg til å overføre den ene sangen, bestemte jeg meg i dag for at jeg likesågodt kunne overføre hele greisen. Nå kan jeg ikke tro mine ører, dette er det beste jeg har hørt på lenge!

Kanskje det har noe å gjøre med at jeg faktisk hørte på hele albumet sammenhengende eller at jeg nå har hørt nok til å finne stemmen hennes interessant - for det er den virkelig - jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at Björk er genial! Makan til smarte og oppriktige sanger hun lager!
Ja, alt som gjenstår å gjøre er å innrømme at jeg tok feil (!) og å selv anbefale henne på det sterkeste.
Én ting jeg fortsatt står ved derimot, er at hun er spesiell... Men det er da ikke den verste anklagen å komme med, eller hva?

Ingen kommentarer: