fredag 9. mai 2008

Si ;D en gang til og jeg kverker deg!

Min morgen rutine består av bla. av å sette av vekkeklokka tre ganger, dra meg selv ut av senga og spise frokost, mens jeg leser KULTUR delen av Aftenpof(s)ten. Der sitter jeg og koser meg med musikk/film anmeldelser, tegneseriespalter og den kjente ungdomsspalte-siden Si ;D.

Jeg er veldig glad i denne siden nettopp fordi ungdommer får lov til å "si det". De får lov til å si sin mening om dagsaktuelle temaer som avisen selv skriver om, og svare på hverandres innlegg. Selv om det hovedsaklig er en side for tenåringer, får alle lov til skrive. Fra tid til annen er det en eller annen som kommer og priser alle de "flinke" skriverne i "Det fossile hjørnet" for alle over 20 år. Dette gjøres enten via SMS eller brev.

Men alt har sine ulemper...

Jeg er fullt klar over at det er en side for debattering og for all del, det er kjempe fint at noen tenåringer engasjerer seg i mer enn de nyeste skoene fra Prada og den nye hårfargen til Lindsay Lohan. Det er bare det at man blir litt lei av å lese om 17. mai flagg debatten hver eneste dag i en uke, lenge etter at debatten offisielt ble ferdig. Da må jeg bare tenke, med all respekt for innvandrere "Okay! Greit... Nå har vi blitt enige dere... *sinnefortrengende rykkning* nå har vi blitt enige om at vi flagrer med det norske flagget på Norges nasjonaldag. Så kan de andre flagre med sitt på sine nasjonaldager. Eller så kan de bare flagre med sitt 17. mai og føle seg teite... Jeg bryr meg ikke for-irriterende-grønne-helvete!"

Noe annet som er lett å bli lei av er den endeløse klagingen. "Herregud, jeg var på tur i går også kjente jeg at det var skikkelig varmt ute... Finn Bonemann få opp øya da man, du gjør jo ingenting... Hvorfor er det ingen andre som gjør noe NÅ?... Ting må forandres, vi kan ikke leve sånn her lenger... Det er faen meg ikke bra at ingen prøver å hjelpe jorda!... Uæææææ" Ja, verden er et jævlig sted og altfor mange politikere er dumme og ueffektive. Men det blir ikke mye bedre av at du kommer her og peker ut en syndebukk når du attpåtil ikke ordentlig vet hva du snakker om.

I grufulle tilfeller tro jeg dette går gjennom hodet til en Si ;D skriver: Heisann! Ser man det. Denne delen har jeg ikke sett før.. Si ;D? Hvor lenge har den vært der? Aha, dette er noe som starta forrige uke eller noe... Men... det stod ganske mye bra her... Ja, Aud, er helt enig med deg om den dyrepels saken. Tror jeg skriver litt om den, jeg. Sikkert ikke noen som har skrevet om det før..." (I sannheten har den samme greia blitt skrevet oppimot 7 ganger før)
15 min senere: "Også klager vi litt på stateeeen... Ooog... Hilsen luv_fighter_93. Ferdig! Send til 8855 (eksempel). Shit, her kan man jo skrive hva man vil! Tror jeg skal skrive noe mer en annen gang. Hmm... Hva er det folk liker å prate om?"

Nå er det bare å huske på at dette er av de verste tilfellene (pluss de som skriver for kødd). Som sagt er det fint at mange ungdommer kommer med innspill. Det ville bare vært bedre om de skrev om noe som de virkelig engasjerte seg for, uten å bry seg om hva alle andre snakker om og tenker. Og i stedet for å fortelle om hva som feiler verden, kan de komme med forslag til hva vi kan gjøre for å hjelpe og skrive hva de selv gjør for å forbedre saken (annet enn å klage). Flere dikt, bilder og positive innlegg ville også vært forfriskende.

Jeg sier ikke selv at jeg er kjempeflink til å skrive selv, men jeg vet hva jeg liker å lese!

Ingen kommentarer: