mandag 22. desember 2008

22. desember


CD'en er fra Rockettothesky, heter Medea, og er virkelig den CD'en jeg ha hørt mest på nå i juletider. Hvorfor den er fantastisk...? Det er vanskelig å forklare, men jeg prøver likevel..

Se for deg en blanding av Britney Spears, Rhinna og Beyoncé, og nå se for deg Jenny Hval fra endames bandet, Rockettothesky. Førstnevnte representerer den vanlige jentemusikken vi hører på radio hver dag, som ikke er laget av artisten selv, som omtrent bare synges i playback på scenen og som tusenvis av ungjenter danser til når de er hjemme alene. Sistnevnte representerer den rare musikken som er for de spesielt interesserte, musikken er laget av artisten selv, og hun både spiller forskjellige instrumenter og synger på scenen med en egen liten vri. Altså er Rockettthesky musikk for de som liker å utforske en ny type musikk, ja, en veldig alternativ type musikk. Og de to typene er veldig forskjellige fra hverandre.

Grunnen til at jeg liker nettopp denne CD'en er at den har så mange forskjellige elementer. Sangene kan gå i alt fra lett uling til vakker hvisking, veldig elektronisk til akustisk. Og om man først ikke klarer å henge med i sangene, er det greit, for da er det mere rom for utforsking. Greia med CD'en er at man må høre den flere ganger. Og dette er absolutt ikke et problem, for de sangene som først slår deg som veldig rare, blir du etterhvert så nysgjerrig på at ender du opp med å høre på dem likevel.

Som en helhet er albumet ganske spennende og det passer virkelig i vintermørket. Det er nok grunnen til at jeg liker å høre på det spesielt nå. Jeg må innrømme at det ikke er årets absolutt favoritt (det kommer jeg til senere), men vinterens favoritt er det helt klart.

Mine favoritter hittil er: Call Medea, 14 13 15 14, Song In Blood, (den første delen av) Chorus.
22. lukes visdomsord: Føler du deg sur? Ta deg en juletur:D!

Ingen kommentarer: