tirsdag 30. desember 2008

Nyttårspreken og andre rare greier

I køen på Deli de Luca...
Ja, du sa at du hører på musikk som ikke alle andre hører på, men jeg fikk ikke med meg hvilken CD du sa du kjøpte. Sier en mann som tydeligvis liker å kommentere til samtaler han overhører når han står i kø.
Ehm... Ja... jeg-har-kjøpt Antony and the Johnsons - I Am A Bird Now. Sier jeg, litt overrasket, men høflig til den godt voksne, ukjente mannen.
Jaha ja... Den er vel egentlig ganske kjent blandt den ukjente musikken, men kanskje litt annerledes enn vanlig musikk og bla, bla, bla, bla - masse musikk-ekspert-preik fra mannen.
Vel... den er sikkert fin. Sier jeg, litt usikkert.
Mm, den er rolig og fin og (andre ting som jeg ikke husker for øyeblikket). Svarer han.
Stillhet... de to andre jeg snakket med ser vantro på mannen og omsider går han.

Min første tanke var at mannen selvfølgelig var litt spesiell og uhøflig. Men var det egentlig det? Grunnen til at jeg ble satt ut var jo fordi jeg ikke er vant med at ukjente mennesker faktisk kommer med innspill i en samtale jeg har med noen andre, for slik er det jo ikke i Norge. Dessuten var ingenting av det han sa spesielt merkelig. Nei, hadde det vært i et land utenfor Skandinavia ville det nok situasjonen vært annerledes... Og CD'en er fin den:)

Over til noe annet, for snart er det 2009. Noe som i min mening har blitt en teit klisjé, er at man på slutten av året skal stille seg selv spørsmålet; hva har jeg oppnådd i år?...
For det første må man sette seg ned og granske seg selv grundig for å komme opp med noe, også blir man i tillegg drit skuffa når det beste man kommer frem til er; kommet til level 27 på World of Worldcrafts eller, fikk en firer i matte o.l. Dermed synes jeg heller folk kan spørre seg selv; Hva har jeg opplevd i år? Altså hvor mange rare/greie folk har jeg møtt? Hva er det morsomste 2008 hadde å by på? Hva er det fineste jeg har hørt? osv. osv. Da er det jo så ymse hva man kan komme opp med!
Og apropos det, for jeg skal på hytta på nyttårsaften og får ikke skrevet da, årets beste album er...

Radiohead - In Rainbows!
Faktisk et av årets første plater også. Ja, det var vel sent i januar jeg oppdaget denne skatten på en TV'en. Det morsomme er at jeg først ble ordentlig interessert i Radiohead rett før julen 2007. Jeg hadde faktisk akkurat begynt å sette meg inn i OK Computer, mitt første Radiohead album (som jeg trodde skulle bli mitt eneste) da jeg oppdaget at de var plateaktuelle igjen... De spilte bare en brøkdel av en sang i reklamen, og med det løpte jeg og kjøpte jeg! Ironisk nok et bedre kjøp enn de CD'ene jeg omtrent har telt ned dager til utgivelsen av.

Så med den lille talen sier jeg igjen; løp og kjøp!

Ingen kommentarer: