lørdag 8. november 2008

Tidløs kunst

For en liten stund siden satt vi og snakket om Edvard Munch i dramatimen. I hvilken sammenheng? Det husker jeg ikke, men jeg husker at jeg faktisk kunne litt om bildene selv om det er lenge siden jeg var på Munch Museet eller jeg i det hele tatt har sett på bildene hans. Vel, tenkte jeg, med min hukommelse må jo det bety at jeg egentlig har litt interesse for bildene hans.
Så jeg sjekket ut noen av bildene hans på nettet, og jommen meg syntes jeg nesten hvert eneste ett ikke var mindre enn fabelaktig! Det rare er at det faktisk vekket ganske mange minner fra barndommen, så jeg tror jeg må ha likt bildene da også (eller syntes noen av de var skumle!).



Munch har en spesiell måte å male hvert bilde som gjør at det er lett å se at det er han som har laget dem. Samtidig er hvert maleri unikt på hver sin måte. Jeg synes de hans skildrer følelser som er, var og alltid kommer til å være aktuelle for alle typer mennesker. Uansett om det er sorg, angst, desperasjon, sjalusi, høytidlighet eller lykke.
Gogh!

OBS! Munch må aldri, nunca, N-E-V-E-R forveksles med Vincent Van Gogh. Ja, begge er geniale, men de er absolutt ikke samme person... ville du likt å bli forvekslet med Hufsa, kanskje?

2 kommentarer:

FIXED BAYONET METAL SOLDIERS sa...

Ist en Fab

Monica sa...

Hei!

Munch er fabelaktig, og det vekker faktisk ganske mange minner fra barndommen, ikke vet jeg helt hvorfor. Og Hufsa er bare skummel, jeg vet ikke om det var selve karakteren eller musikken som gjorde det, men jeg er redd jeg aldri har kommet helt over redslen for Hufsa:D