fredag 15. august 2008

Falsk Intelligens

Her sitter jeg da og føler meg som aladdin i nyinnkjøpte joggebukser. Kanskje det tar tid å venne seg til dette joggebukse-styret? Jeg trives i hvert fall bedre i jeans, for da kan jeg gå ut av døra når som helst (og ikke være en schlumpadinka). Vel, bortsett fra joggebukser, sitter jeg og tenker på roboter.

Er det faktisk mulig at falsk intelligens en gang tar over verden? Det virker i hvert fall som vi mennesker legger opp til det. I følge Schrødingers Katt, sitter for øyeblikket japanerne og fryder seg over sin nyeste oppfinnelse; en robot som kan spille instrumenter. Jada, roboten kan bl.a spille fiolin, trompet og trommer. Og da kan en spørre seg, trompet? Virkelig? Men er ikke det et blåse-instrument? JoO, men japanerne, har vært så smarte og funnet opp en helt spesiell, teknologisk blåse-funksjon. Jey! Enda et menneskelig trekk til den snille, mekaniske roboten. Enda en morsom liten funksjon som roboten får nytte av, er det at den er selv-styrt. Ja, for det er jo ikke noe underholdende å se på at en robot bare gjør det den er programmert til. Den improviserer nemlig, og vi mennesker liker jo det uforutsigbare (som at en robot plutselig klikker og knitrer "beep*beep*DESTROY-DESTROY-DESTROY" mens den driver trommestikkene gjennom en publikummer).
Nå må jeg innrømme at dette med instrument-spillende roboter ikke er det verste. Det er vel litt verre med de fotball-spillende, selv-styrte robotene som faktisk kan sparke ned motspillerne. Dessuten har den moten funnet vei inn i Europa! Poenget mitt er at roboter blir mer og mer menneskelige; altså mer og mer kompliserte (dog altfor små til å utføre noen slags trussel for mennesker... enda). Feilprogrammering kan oppstå! Og hva er hensikten bak all denne forskningen og utviklingen?... Egen underholdning! Konsertsaler fylles opp med publikum, og fotballkamper heies og veddes på; som om det var en hvilken som helst kamp. For det er jo så søtt å se på at maskinene oppføre seg som mennesker av seg selv. Ikke skummelt i det hele tatt...


Ingen kommentarer: