lørdag 30. august 2008

Mogwai!

Ordet er to forskjellige ting...

Den mest kjente tingen; et lite vesen fra Roald Dahls bok, The Gremlins. Som tilfeldigvis også er en av de første Roald Dahl-baserte filmene jeg så og forelsket meg i...
Mogwaien er et søtt, hyggelig og kosedyrliknende husdyr som man ville trodd ikke kunne gjort en flue fortredt. På begynnelsen av filmen har man rett og slett lyst til å ta med seg vesenet hjem og kose det ihjel, men det er tre gylne regler for å ta seg av dyret. Mogwaien skal ikke utsettes for sterkt lys, ikke komme nær vann og aldri, aldri, ALDRI - uansett hvor mye det klager og bærer seg - mates etter midnatt. Slik skal det vise seg at den skiftes fatalt fra uskyldig og kosete, til et grønt, ekkelt, uberegnelig rampete monster kalt en gremlin (med andre ord; et vesen man helst ikke ville hatt under senga).
Ja, jeg hadde mang en søvnløs natt etter den filmen, men min formening er fortsatt at den er brilliant (uansett hvor dårlig 80-tallets velkjente effekter preger TV-skjermen). Gizmo!

Noe helt annet er et kolotastisk bra band som heter Mogwai. Disse gutta oppdaget jeg på Øya-festivalen og har siden vært dilla.


Mogwai er skotske og legger ikke skjul på at navnet stammer fra tidligere nevnte film, til tross for at ordet betyr spøkelse på kantonesisk (som også er veldig kult). Det er hovedsakelig et instrumentalt band med noen unntak, men det gjør det ikke kjedelig av den grunn. Mogwai lever i sitt eget univers av instrumenter og dette viser de sang på sang, lyd på lyd. Med tilhørlighet i sjangre som post-rock og elektronika kan man vel skjønne at de har mye spennende på lager.
Personlig er min favorittsang Friend of the Night også fordi den har en utrolig musikkvideo. Noe annet som Mogwai mestrer med glans er nemlig å lage musikkvideoer som både er kunstneriske og spennende samtidig som de har et budskap (hva, kan du selv tolke). Mogwai er ikke mindre enn ren fryd for øyet og øret!

Mogwai meg her og Mogwai meg der... Mogwai er bare genial!

Ingen kommentarer: