onsdag 25. juni 2008

Mere stjerne krig!

Noen liker, noen liker ikke. Egentlig er det for det meste slik at mange elsker og mange hater. Mens noen stakkars sjeler ikke engang har sett Star Wars. Ja, jeg sier stakkars fordi det er litt trist at noen ikke har fått sjansen til å ta for seg en mening i den evigvarende Star Wars-debatten. Vel, jeg er i hvert fall for Star Wars! Og det har jeg foreløpig vært siden jeg var 9-10 år.

For å ikke virke som en komplett idiot om du av en eller annen rar grunn klarer å rote deg inn i noe som viser seg å være en star wars konvensjon, er det avgjørende å vite disse basic faktaene; Jediridder = Good og Sith = Bad. Jedi og Sith liker ikke hverandre, kapiche? Dessuten er det science fiction; altså foregår stjernekrigen foreløpig i en annen galakse til en annen tid, så ikke noe fremtids-crap her i gården. Det finnes 6 forskjellge filmer; The Phantom Menace, Attack of the Clones, Revenge of the Sith, A New Hope, The Empire Strikes Back og Return of the Jedi. De siste 3, altså IV, V og VI, var de som ble laget først (fra slutten av 70-tallet til begynnelsen av 80-tallet). De tre første filmene ble laget etter 2000. Alt i alt er den brilliante hjernen, som jeg selv skulle hatt og som står bak star wars, George Lucas.

Blandt kjente (og beundringsverdige) ansikter i filmene kan jeg nevne: Hayden Christensen (sukk), Ewan McGregor, Natalie Portman, Samuel L. Jackson, Mark Hamill, Harrison Ford og Carrie Fisher.




Grunnen til at jeg plutselig tar opp dette er at jeg og noen venninner hadde maraton på mandag-tirsdag i min kjære, kalde og mørke, med andre ord, ganskeså star-wars-veltilpassede kjellerstue. Vi så I, II og III på mandag, men på tirsdag fikk vi dessverre bare sett IV og V. Ja, ja, som et plaster på såret er jeg beæret over å meddele at jeg nå har rekrutert en ny Star Wars fan. Kanskje dette er noe å satse på... Kanskje har jeg talent for å spre Star Wars Ideologien! Ellers kan jeg satse på å ikke havne opp som en feit, desperat trulte som sitter foran PC'en på Star Wars Trivia og diskuterer de kuleste sitatene eller hvor mange galakser jeg kjenner... Vel, uansett hva som skjer er jeg i hvert fall nå stolt over å være en Star Wars fan med nerde-tendenser.

2 kommentarer:

Monica sa...

Hehe=)jeg må ærlig meddele at jeg ikke har sett mer enn én av filmene og har ikke veldig gode minner fra den gang. Det er imidlertid leeenge siden jeg så den, så kanskje på tide å legge fordommene mot star wars til side? Enkelte av skuespillerne gjør det nesten verdt å se dem uansett, eller hva? :D

liselese sa...

Ja, i så fall trenger du et direkte spark i stumpen fra min side. Har dessverre bare 2 av filmene hjemme men kanskje vi kan ordne en liten star wars kveld engang:) Ikke alle filmene så klart, men i hvert fall én!