søndag 29. juni 2008

Det norske ord

"Ja, kjempe koselig å snakke med deg" "Så koselig da" "Koselig"... Kose-lig; som i noe man kan kose med eller noe som er kose-bart? Nei, det er jo ikke akkurat det vi mener når vi sier det. Det er bare slik at alle ord og uttrykk får en helt annerledes betydning når man deler dem opp.

Men det er ikke poenget her. Poenget, eller uttalelsen kan jeg vel egentlig kalle det, er at vi nordmenn liker dette ordet. Mange mener at dette er et av de "norskeste" ordene vi har siden de fleste bruker det opptil flere ganger i løpet av en dag.

Samtidig som jeg må innrømme at jeg av en eller annen grunn tenker at jeg er en 65 år gammel bestemor hver gang jeg tar meg selv i å si koselig, kan jeg skjønne hvorfor så mange bruker adjektivet. Det er rett og slett lett å si. Jeg mener, koselig har jo sin kjære lillebror hyggelig, som mange også bruker, men hyggelig er slitsomt! For det første må man, som en start på ordet, tvinge fram den slitsomme H-lyden som sitter langt bak i halsen, fremfor å bruke den enkle k'en som rett og slett ligger i tennene. Dessuten har vi den teite, gyngete Ygg-e-lig'en, som kommer rett etterpå hvor det er lett å vikle seg inn i en ond sirkel av hygg-ygg-ygg-elig*. Dén startet nemlig med en høy Y og stopper opp ved de to staggete g'ene, derfra må du presse deg fremover til en ubesluttsom liten e før du endelig kan puste lettet ut ved en siste lig. Mye mer jobb enn å gli lett gjennom en shli i koshli, som man uttaler det.

Bortsett fra uttalelsen er nok en annen grunn relasjonene man får til ordet. Hver gang jeg hører ordet tenker jeg, bortsett fra bestemor greia, på noe pusete og mykt som varmer litt i hjerterota*. Ja, kose-lig er på en måte noe kosete. Koselig høres koselig ut.

Til sist må jeg tilføye at vi nordmenn er noen rare skruer (generelt).

* Jeg stammer ikke selv, men jeg kan forestille meg hvor vanskelig det ville vært for en som gjorde det.

* Dette ble veldig mushy-mushy. Dessuten kommer det selvfølgelig ann på hvordan man sier det, her i verden er vi så heldige og har noe som heter sarkasme.

1 kommentar:

Mairim sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.